+30 2310 663550

Δεν έχετε προϊόντα στο καλάθι σας

Έως 3 άτοκες δόσεις

Ξεκινά δειλά-δειλά η κατασκευή των πρώτων standalone μπαταριών στη χώρα – Κρίσιμη παράμετρος το κόστος σύνδεσης – Ερωτηματικό η ανακύκλωση

Ξεκινά δειλά-δειλά η κατασκευή των πρώτων standalone μπαταριών στη χώρα – Κρίσιμη παράμετρος το κόστος σύνδεσης – Ερωτηματικό η ανακύκλωση

Στη φάση της προετοιμασίας προκειμένου να εκκινήσουν εντός του έτους οι εργασίες για την κατασκευή των πρώτων αυτόνομων έργων αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες βρίσκονται οι επενδυτές που «πέρασαν» τα έργα τους κατά τον πρώτο διαγωνισμό standalone μπαταριών.

Ειδικότερα, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, οι επενδυτές βρίσκονται σε αναζήτηση εξοπλισμού καθώς και σε συζητήσεις με κατασκευαστικές εταιρείες προκειμένου να προγραμματίσουν «επί χάρτου» τα επόμενα βήματα δεδομένου ότι ο χρόνος για την ολοκλήρωση των έργων πιέζει σημαντικά.

Ως προς τα βασικά κόστη του έργου, όπως μεταφέρουν πηγές της αγοράς με γνώση του αντικειμένου, η προμήθεια εξοπλισμού κυμαίνεται στα 250.000 ευρώ/MWh, το κόστος εγκατάστασης 35.000 ευρώ/MWh και «άγνωστος Χ» παραμένει το κόστος σύνδεσης. Με δεδομένο ότι, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, δεν παρατηρείται σημαντική διαφοροποίηση στα κόστη εξοπλισμού και εγκατάστασης, κρίσιμη παράμετρος που δύναται να αλλάξει άρδην το τελικό «νούμερο» είναι τα κόστη σύνδεσης.

Υπενθυμίζεται ότι τα κόστη σύνδεσης επιμερίζονται 50-50 ανάμεσα στον επενδυτή και τον ΑΔΜΗΕ ωστόσο διαφορετικό κόστος προκύπτει από περίπτωση σε περίπτωση ανάλογα την τοποθεσία του έργου και την εγγύτητά του σε υποσταθμό ή στο δίκτυο. Υπό το πρίσμα αυτό, «για άλλους μπορεί να είναι μικρά και για άλλους δυσβάσταχτα» όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, συνιστώντας κρίσιμη παράμετρο για το συνολικό CAPEX του έργου.

Την ίδια στιγμή, ο τρόπος σύνδεσης δύναται να επηρεάσει σημαντικά τον χρόνο διεκπεραίωσης του έργου καθώς είναι διαφορετικό ένα έργο να συνδεθεί σε ένα υφιστάμενο υποσταθμό (τόσο από άποψη κόστους όσο και χρόνου) και διαφορετικό να συνδεθεί σε ένα νέο υποσταθμό που θα κατασκευαστεί από το μηδέν. Παράλληλα, οι επενδυτές ερευνούν τα εν δυνάμει έσοδα των έργων από την συμμετοχή τους στην αγορά με το βάρος να πέφτει περισσότερο σε μεταγενέστερα του πρώτου διαγωνισμού έργα, δεδομένου ότι όσα προκρίθηκαν κατά τον 1ο διαγωνισμό έχουν εξασφαλισμένη επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση.

Ως γνωστόν, ανάλογοι όροι ίσχυσαν και κατά τον δεύτερο διαγωνισμό (ως προς την χορήγηση επενδυτικής ενίσχυσης) και θα ισχύσουν και για τον τρίτο διαγωνισμό ωστόσο σε μικρότερα επίπεδα, αυξάνοντας έτσι την σημασία των εσόδων της αγοράς για τα υπό διαμόρφωση business plan των έργων και κατ’ επέκταση την βιωσιμότητά τους.

Ανακύκλωση

Προβληματισμό επίσης προκαλεί το τέλος ανακύκλωσης που επιβαρύνει το κόστος της μπαταρίας και ανέρχεται, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς στο 10% σχεδόν του κόστους της μπαταρίας. Αν και παραμένει ασαφές το σχετικό πλαίσιο και ο τρόπος εφαρμογής, οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν την ανάγκη να παρθούν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες προκειμένου αφενός να ξεκαθαρίσει ο τρόπος επιβολής και είσπραξης του τέλους ανακύκλωσης και αφετέρου το κόστος αυτού καθώς, για την ώρα, προσδιορίζεται σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα

Ενδεικτικά αναφέρουν ότι το ποσοστό έχει προσδιοριστεί με βάση άλλο εξοπλισμό και μπαταρίες και πλέον είναι αδόκιμο στην περίπτωση των standalone μπαταριών

Η παράταση και οι τράπεζες

Να προσθέσουμε ακόμη, όπως έχει γράψει το energypress, ότι υπάρχει ανησυχία ως προς την τήρηση του χρονοδιαγράμματος καθώς η υφιστάμενη πορεία των έργων καθιστά «ανεδαφική» την προθεσμία ολοκλήρωσης των έργων ως τα τέλη του 2025, όπως προβλέπεται αυτή την στιγμή. Ήδη, όπως αναφέρουν πληροφορίες, τα μηνιαία reports των εταιρειών προς το ΥΠΕΝ για την πρόοδο των έργων αποτυπώνουν την δυσκολία να «τρέξουν» γρηγορότερα, «παγιδευμένα» σε μια σειρά καθυστερήσεις που αν και ξεπερνιούνται, κοστίζουν σε χρόνο.

Υπό αυτό το πρίσμα, το ΥΠΕΝ, όπως έχει γράψει το energypress, θα εξετάσει το ζήτημα συγκεκριμένα προκειμένου να ληφθούν μέτρα επιτάχυνσης των διαδικασιών, χωρίς να αποκλείεται και το ενδεχόμενο της παράτασης.

Σημειώνεται ότι η προθεσμία για την ολοκλήρωση των έργων ως τον Δεκέμβριο του 2025 προβλέπεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και σε διαφορετική περίπτωση, όπως προβλέπεται, οι πόροι που έχουν διατεθεί θα πρέπει να επιστραφούν και να υποκατασταθούν από εθνικούς πόρους. Βέβαια, το ζήτημα της παράτασης δεν το θέτει μόνο η ελληνική πλευρά αλλά και άλλες χώρες σε επίπεδο ΕΕ.

Σε κάθε περίπτωση, ο χρόνος για την ωρίμανση των έργων κυλά πιο αργά από το επιθυμητό γεγονός που αποτυπώνεται και στην στάση των τραπεζών.

Ειδικότερα, όπως μεταφέρουν αρμόδια τραπεζικά στελέχη, αν και από θέση αρχής στηρίζουν την διείσδυση της αποθήκευσης, οι τράπεζες διατηρούν ακόμη επιφυλακτική στάση στη χρηματοδότηση των έργων έως ότου ξεκαθαρίσει το τοπίο ως προς τα έσοδα των έργων και την βιωσιμότητά τους. Αυτό με την σειρά του επιδρά στην περαιτέρω προώθηση των επενδύσεων καθώς και στην ταχύτητά τους με το ζήτημα να είναι εντονότερο σε ορισμένες περιπτώσεις έναντι άλλων. 

 

πηγή energypress.gr

Related Articles

Σεβασμός στο περιβάλλον
Σεβασμός στο περιβάλλον
Ανεξάντλητη και βιώσιμη ηλιακή ενέργεια μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Εξειδίκευση
Εξειδίκευση
Προσωποποιημένη πρόταση για το έργο σας από έμπειρα στελέχη
Άμεση αποστολή
Άμεση αποστολή
Αυθημερόν παράδοση σε συνεργαζόμενη μεταφορική ή courier της επιλογής σας

Συνεργαζόμαστε με τους καλύτερους

Στο eshop μας θα βρείτε προϊόντα από τα καλύτερα brand της αγοράς

Δωρεάν μεταφορικά
Δωρεάν μεταφορικά

Για αγορές άνω των 100€. Ισχύουν όροι και προϋποθέσεις.

Ασφαλής πληρωμές
Ασφαλής πληρωμές

Πληρώστε με ασφάλεια με την χρεωστική/πιστωτική σας κάρτα ή με paypal

+302310 663550
+302310 663550

Επικοινωνήστε μαζί μας για οποιαδήποτε απορία σχετικά με τα προϊόντα μας

Image
Επικοινωνία

Ωραιοκάστρου 149
56431, Θεσσαλονίκη
+302310 663550
info@anfil.gr

ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΑ

ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΑ

E-MOBILITY